Hvordan undgår du dumme-skader på dine firmabiler?

Skader der let kunne være undgået? De sker for mange hver eneste dag. Men hvordan kan du undgå de dumme skader?

Forleden talte jeg med en vognmand. Han var frustreret over, det han kalder dumme-skader på bilerne i sin flåde. Skader som opstår igen og igen, fx når chauffører med lav hastighed påkører en stor sten, skal parkere og rammer andre biler eller skal vende, hvor der alligevel er for lidt plads.

Du aner ikke, hvad der er sket
Skaderne opdager du typisk først senere, hvor det er umuligt at konkludere, hvad der er sket. Måske fordi forsikringsselskabet kontakter dig, fordi en modpart har lavet en anmeldelse. Men du kan intet sige til dit forsvar.

Jeg har efterhånden oplevet mange gange, at en vognmand eller fleet manager må hive sig i resterne af det, der en gang var en nydelig frisure – magtesløs over en vognpark med stadig flere buler og skrammer. 

Men hvordan undgår du de dumme skader?

Flere Bakke-bule-kurser? 
Et kørekursus er selvfølgelig altid godt, men det kan ikke stå alene. Jeg har været på adskillige, og de fleste gange har jeg taget noget brugbart med, som jeg bare glemmer igen efter to til tre uger. (Det er det jeg kalder kursuseffekten📉. Dvs. du glemmer ofte den nye viden i den travle hverdag). 

To advarsler og så er det ud?

Det er en praksis, flere virksomheder benytter sig af, når en chauffør gentagne gange laver skader. Det hjælper måske på kort bane, at give en eller to advarsler til den uheldige chauffør, men virkningen af en advarsel har det også med at klinge af over tid.

Ender du med at fyre chaufføren, ja så koster det også endnu mere for virksomheden. Du står i en periode uden en medarbejder, du skal ud af finde en ny, og den nye skal også læres op. 

Følg dette råd – så du får færre buler i vognparken
Nu må jeg desværre skuffe. Virkeligheden er nemlig desværre en smule mere nuanceret, så dét enkle råd, der fjerner problemet – findes desværre ikke.

Men du kan stadig gøre noget.

Min erfaring er, at en systematisk tilgang til skadehåndtering i din virksomhed og et arbejdsmiljø, hvor du konstruktivt evaluerer skader, er vejen frem.

Det er fx vigtigt:

  • På ugentlig basis at tjekke dine biler for skader, fejl og mangler
  • Bevidst at dyrke et arbejdsmiljø, hvor medarbejderne kan komme til dig som leder og berette om stort og småt
  • Gøre det ok at fejle, for det gør vi alle engang imellem
  • Have en konstruktiv tilgang til skader, hvor I evaluerer, når en skade opstår
  • At blive klogere sammen med chaufførerne på, hvornår skaderne typisk sker

 

Hvis du har spørgsmål eller brug for råd til, hvordan du kan forebygge skader i din virksomhed, så skriv til thomas@sensibledriving.dk